Opvallen op een beurs Team4Events.

Beurs gepland? Wij geven 5 tips om op te vallen.

Beurzen, we kennen ze allemaal; veel bedrijven die zichzelf promoten en allemaal willen opvallen om nieuwe klanten te werven. Maar ook de beurzen wereld veranderd. Er wordt steeds meer aandacht geschonken aan beleving. Helaas zien we nog steeds veel standaard opstelling: een desk met hierachter een sales figuur en een blauw tapijt. Tussen soms honderden andere partijen springt dit er niet meer uit. Door beleving ga je interesse wekken van bezoekers en andere standhouders. Maar hoe doe je dit? Hieronder vindt u tips om op te vallen op een beurs

1. De plaats van de stand

De plaats van de stand is het belangrijkste aspect om op te vallen. Bij grote beurzen zijn er plekken waar bezoekers vaak langslopen of niet komen. Om een goede plaats te krijgen is het belangrijk om op tijd aan te melden voor het deelnemen aan de beurs, hier kunt u vaak een voorkeur aangeven voor de positie van de stand.  Een geschikte plaats voor het opvallen is rondom de catering, hier komen bezoekers heen om even een pauze te nemen om daarna weer fris door te kunnen, grote kans dat ze uw stand sneller bezoeken. Denk bijvoorbeeld ook eens aan een hoekstand, met twee kanten open.

2. Uitstraling van de stand 

Bij een goede plaats hoort ook een goede uitstraling.  Het is belangrijk dat het imago van het bedrijf duidelijk naar voren komt in de stand. Dit kan worden gedaan met het logo, de kleuren die terugkomen in het logo, afbeeldingen die passen bij het bedrijf afdrukken op banners of andere visuele hulpmiddelen en passende kleding van de standhouders. Denk er eens aan om in plaats van een balie, statafels neer te zetten. Zo kun je op een informele manier bezoekers spreken. Dit maakt het ook laagdrempeliger voor bezoekers om een praatje te komen maken. Bekijk hier hoe wij dit hebben gedaan op de Vakantiebeurs.

De hosts of hostesses van de stand dient ook bij het geheel te passen, bij een zakelijk en professioneel bedrijf is het bijvoorbeeld goed om een representatieve, enthousiaste en nette host neer te zetten. Terwijl het bij een catering bedrijf leuk is om een leuke, spontane gastvrouw neer te zetten. Bij een wat informeler bedrijf zou je ook kunnen denken aan leuke promomeiden.

3.  Zorg voor materiaal om uit te delen

Op een beurs worden bezoekers overspoeld met informatie, deze informatie kan niet allemaal onthouden worden en het is daarom goed om informatie aan potentiële klanten mee te geven, dit kunnen flyers, brochures of visitekaartjes zijn. Daarnaast houdt niet iedereen van een praatje en dan is het fijn als er informatie klaar ligt. Naast de informatie is het ook  leuk om een goodie of zelfs een goodiebag samen te stellen, hierdoor onthouden bezoekers uw bedrijf beter indien er iets opvallends in de goodiebag zit.

4. Maak van je stand een interactieve stand

Bezoekers vinden het leuk om iets te doen op een beurs. Hierop kunt u inspelen door interactie toe te voegen aan de stand. Dit kan bijvoorbeeld door demonstraties, proeverijen, een promodame, winacties of andere leuke ideeën om bezoekers te trekken. Het is daarbij goed om demonstraties op vaste tijden te laten zien, op deze manier is er een grote kans dat bezoekers de stand nogmaals bezoeken en trekt het nieuwe bezoekers aan wanneer er veel mensen staan bij een stand. Onder de Vakantiebeurs hebben wij voor Kids-Campings.com de stand in een miniclub omgetoverd, zodat de kindjes konden knutselen. Ouders bleven hierdoor bij de stand staan en werden aangesproken door ons.

5. Doe vooronderzoek 

De laatste tip die we willen meegeven is om vooronderzoek te doen naar de doelgroep die de beurs bezoekt. Zo kun je inspelen op de aangeboden informatie en kun je bezoekers op een gepaste wijze aanspreken. Zelf hebben wij dit ook gedaan op de Vakantiebeurs!