Kerstborrel Team4Events

Hoe organiseer je een goede kerstborrel en nieuwjaarsreceptie?

Nu de kerstvakantie voor de deur staat zal je waarschijnlijk vandaag of morgen er niet aan ontkomen: de kerstborrel. Daarna ga je (meestal) lekker je nog resterende vakantiedagen opnemen om vervolgens weer terug te komen in januari voor een nieuwjaarsreceptie. Hoe cliché deze evenementen ook zijn, het zijn toch belangrijke en waardevolle momenten voor een bedrijf om je van je goede kant te laten zien. Daarom behandelen we in dot blog hoe je een goede kerstborrel en nieuwjaarsreceptie kan organiseren, waar je medewerkers blij van worden.

We lazen het onlangs nog op Nu.nl, de jaarlijkse kerstborrel en nieuwjaarsreceptie zijn vaak voor medewerkers lastig. Wat kan wel? Wat kan absoluut niet? Grootste irritatie blijft toch de (te) dronken collega die geen rem heeft. Ook slijmen bij de baas om toch die loonsverhoging nog te regelen en het zoenen met collega’s worden als irritaties gezien.

Hoe kan je als bedrijf een redelijk cliché event toch omdenken tot een geslaagd einde of begin van het jaar?

Kerstborrel Team4Events

Zelf organiseren of uitbesteden

Belangrijke vraag is natuurlijk of je het zelf wil organiseren of dat je het evenement liever uit besteed. Hier zijn voor en nadelen te verzinnen en veel zal ook afhangen van de grootte van het bedrijf en het beschikbare budget. Wij adviseren in ieder geval dat je het als klein bedrijf ook klein moet houden. Dit betekent: zelf organiseren en wellicht alleen een borrel doen bij de bar om de hoek van het kantoor waar je eventueel de kerstpakketten uitdeelt, kan dan al voldoende zijn. Kleinschalig maakt het ook persoonlijk en dit zal door je personeel worden gewaardeerd. Neem er dus zeker de tijd voor (hoe moeilijk dat misschien ook is als ondernemer).

Wanneer je bedrijf wat groter is, zal je wellicht een deel van je eigen medewerkers het kunnen laten organiseren. Zo zorg je voor meer commitment over de inhoud van het event. Toch zal het ook al snel lonen om de organisatie van dit soort evenementen uit te besteden bij bedrijven die dit goed kunnen.

Ga je uit eten? Denk dan na over een all-in prijs en probeer na te denken over vervoer van de locatie naar kantoor, of van de locatie naar een station bijvoorbeeld. Toch is uit eten gaan vaak niet echt origineel en is het vaak ook leuker (en praktischer) om het gewoon op kantoor in de bedrijfskantine te doen. Wel is het dan belangrijk om de locatie natuurlijk om te toveren tot feestlocatie. Zorg voor kerstmutsen en leuke aankleding om goed in de stemming te komen.

Menig ondernemer en werknemer maakt zich op voor de zakelijke kerstborrels, een van de standaard bedrijfsfeesten van het jaar. Maar hoe het feest uitpakt, blijft afwachten.

Hoe organiseer je een geslaagde kerstborrel?

1. Buiten de deur of niet?

Eén van de eerste vragen die je je misschien stelt, is: waar organiseer ik de borrel? Dit kan natuurlijk op kantoor, maar een externe locatie heeft ook zo zijn voordelen. Je kunt vaak een arrangement met eten of drinken krijgen voor een all-in prijs, de locatie is al sfeervol aangekleed en naderhand opruimen is vaak ook niet nodig. Zorg wel dat je bij openbaar vervoer in de buurt zit of dat je vervoer regelt voor alle gasten, zodat iedereen veilig thuiskomt.

Maar erg origineel zijn deze locaties vaak niet, en ook niet altijd goedkoop. Op kantoor kun je kiezen voor een eigen thema en beslis je zelf wanneer de borrel eindigt. Bovendien hoeft niemand naar een andere locatie te reizen; je loopt zo van je bureau naar het feest.

2. Plan je avond

Bestaat je borrel uit diverse onderdelen, zoals een diner en een presentatie? Deel je avond dan goed in, want grote groepen in beweging krijgen neemt aardig wat tijd in beslag. Houd in je planning dan ook rekening met uitloop van onderdelen en spreek bijvoorbeeld af met de locatie dat er muziek is om mensen langer te vermaken.

Geef je echt een groot feest? Dan kun je het personeel vragen om de groep te begeleiden, een bel gebruiken om het einde van een onderdeel aan te kondigen, of – als je echt groots wilt uitpakken – bijvoorbeeld kerstelfen inhuren om de avond op een vermakelijke manier in goede banen te leiden.

3. Wees origineel

Niets is zo saai als een feest met tal van clichés. Wees dan ook origineel in de aankleding van de avond. Bedenk bijvoorbeeld een leuk spel om te spelen tijdens de avond, waardoor mensen ook niet van begin tot eind naast dezelfde mensen aan dezelfde tafel blijven zitten.

Een andere optie is het maken van een photoboot, waar gasten een kerstfoto kunnen laten maken. Van iedere foto worden ter plekke twee exemplaren afgedrukt: één voor het bedrijf en één voor de gasten.

Kerstborrel Team4Events

4. Wel of geen presentatie?

Hoewel dit een uitgelezen moment lijkt voor een mooie presentatie van de jaarcijfers of andere behaalde mijlpalen, is dit het niet. De kerstborrel is een bedankje voor de collega’s en die zitten dan ook niet te wachten op lange en ingewikkelde presentaties, daar zijn de vergaderingen voor. Houd het bij een dankwoord en sluit het jaar mooi af.

5. Stop op het juiste moment

Wil je iedereen met een goed gevoel naar huis laten gaan? Dan stop je op het gezelligste moment met de borrel. Je feest hoeft dan ook niet tot in de vroege uurtjes door te gaan.