Zet social media in bij je evenement

Social media, je kunt het overal voor gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan het delen van foto’s, het op de hoogte houden van familie en vrienden (die ver weg wonen) of het lezen van krantenartikelen. Social media is het belangrijkste communicatiemiddel geworden in Nederland. Uit onderzoek van NewCom maakt meer dan 95% van alle jongeren en ruim 60% van iedereen boven de 40 gebruik van Whatsapp. Hoe kun je dit inzetten bij jouw evenement? 

Marketing 

Wanneer je een evenement organiseert wil je natuurlijk dat er mensen op afkomen. Goede marketing is key om dit te kunnen bereiken. Het belangrijkste is natuurlijk om van te voren je doelgroep te bepalen. Wie wil je aantrekken naar jouw evenement? Dan kan je de zichtbaarheid van het evenement aanpassen op de verschillende social media. Een goed voorbeeld hiervoor is Facebook waarop je evenementen kan aanmaken en mensen hiervoor kan uitnodigen. Kijk hierbij wel uit met het openbaar zetten van de gegevens. Niemand wil een herhaling van Project X in Haren.

Heeft jouw evenement veel jongeren als bezoeker? Ontwerp dan bijvoorbeeld een filter voor Snapchat! Niets is beter dan mond-op-mond reclame. Het uitzenden op Facebook live, of binnenkort ook Linkedin live, geeft potentiële gasten een sfeerbeleving waardoor het veel makkelijker is om ze al mee te nemen in de voorbereidingen en op de dag zelf. 

Communicatiemiddel 

Social media kan ook worden ingezet als communicatiemiddel tussen de organisator en de gast. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een app of een applicatie op een al bestaand social media kanaal. Via deze applicaties kun je recente informatie over het evenement delen. Grote beurzen hebben zo bijvoorbeeld de mogelijkheid om hun standhouders te laten adverteren. Als je een Frequently Asked Questions (FAQ) pagina toevoegt scheelt dat veel mails en telefoongesprekken met gasten die de antwoorden online kunnen vinden. Want hoe handig is het als je online de openingstijden kan bekijken of kan kijken of er parkeermogelijkheden zijn.

Een app zoals Handshake daagt gasten uit om face-to-face af te spreken tijdens jouw event. Dit doen zij door kenbaar te maken dat zij aanwezig zijn en door hierdoor doelgericht te zoeken naar personen die kunnen bijdragen aan hun zakelijke doelen. Een perfecte tool om gasten jouw evenement nog efficiënter te laten beleven.

Social media is iets wat zich snel ontwikkeld en hierdoor veel veranderingen doormaakt. Zo zat iedereen in Nederland tot een aantal jaar geleden op Hyves. Daarna werd het Facebook, waar nu jongeren ook massaal weer vanaf gaan. Hoe het medialandschap er over een aantal jaar uitziet weet niemand, het is daarom belangrijk dat bedrijven met hun tijd, en vooral ook hun doelgroep, meegaan.